Ontslagen om gehaktbal of statiegeldbonnetje

04/01/2010

Ontslagen om gehaktbal of statiegeldbonnetje

De Duitse publieke opinie is in de ban van een golf van ontslagen vanwege ‘Bagatelldelikten’ op de werkvloer. Zo is een secretaresse na 34 jaar trouwe dienst ontslagen omdat ze een broodje gehakt van een karretje had genomen, en een arbeider de laan uitgestuurd omdat hij zijn mobieltje op het werk had opgeladen.

In alle gevallen verklaarden arbeidsrechtbanken de ontslagen rechtmatig, tot grote verontwaardiging van Duitse vakbonden en politici.

In VKbanen berichtten we in oktober al over de Duitse secretaresse en medewerkster van een verzorgingstehuis die na decennia trouwe dienst aan de deur werden gezet omdat ze een paar gehaktballen respectievelijk deegpakketjes op de werkplek hadden verdonkeremaand.

Vorige maand werd een fabrieksarbeider uit Oberhausen ontslagen omdat hij zijn mobieltje op kosten van de baas had opgeladen – wat zijn werkgever 0,014 cent kostte. Vervolgens haalde ‘Emmely’, een Berlijnse caissière en alleenstaande moeder die in 2008 na meer dan 30 jaar trouwe dienst werd ontslagen omdat ze een achtergelaten statiegeldbon ter waarde van 1,30 euro had geïnd, wekenlang de krantenkoppen. Een steuncomité voor Emmely werd opgericht, op internetfora van kranten en tijdschriften reageerden duizenden lezers op de resem beuzelarijen.

Wc-papier van werkgever
Ingrid Schmidt, de voorzitster van het Duitse arbeidsgerecht, mengt zich nu in het wespennest. ‘Kleinigheden bestaan niet, die kritiek is volledig bezijden de kwestie’, zegt ze in de Süddeutsche Zeitung. ‘Diefstal is altijd een reden voor ontslag. Iedereen kan zich afvragen hoeveel hij uit zijn eigen zak laat stelen, voor hij reageert. (...) Hoe kom je er eigenlijk bij om stiekem deegpakketjes of wc-papier van het werk mee naar huis te nemen? Dat heeft ook met een gebrek aan fatsoen te maken.’

Kleine vissen
Aan de linkerzijde van het politieke spectrum brak prompt een storm van kritiek los na Schmidts uitspraken. Sociaal-democraten en groenen vinden de ontslagen niet in verhouding staan tot de vergrijpen. Dat hoeft niet te verbazen, schrijft Der Spiegel: de werknemers die ontslagen werden om een wissewasje, zijn allemaal laagopgeleide verkoopsters, secretaresses en arbeiders. Medewerkers dus die, als de vraag na de crisis weer aantrekt, makkelijk te vervangen zijn door jongere en goedkopere krachten.

Maar tegelijk, zo is het gevoel in Duitsland, zijn op veel grotere schaal frauderende managers en graaiende commissarissen afgelopen jaar opvallend gespaard gebleven. Het ontslag van een winkelmanager - nog een relatief 'kleine vis' - die ervan verdacht werd een privé-rekening van 83 euro met een creditcard van zijn werkgever te hebben vereffend, werd bijvoorbeeld opgeheven. Reden volgens de arbeidsrechtbank: een dergelijk gering bedrag alleen rechtvaardigt geen ontslag.

Wetsvoorstel
De SPD wil nu een wetsvoorstel indienen om te verbieden dat werknemers om een ‘kleine misstap’ ontslagen worden. Rechter Schmidt en veel van haar collega's vinden dan weer dat zo’n grens moeilijk te trekken valt. ‘Stel: je legt die grens op 5 euro', aldus Schmidt in de Süddeutsche. 'Wat doe je dan als het om 5,10 euro gaat?’

EscenicId: 756192


Geef je reactie

Je kan een reactie ingeven op een artikel via jouw LinkedIn account.
We vragen je bij een reactie je voornaam, achternaam en functietitel - die tevens automatisch ingeladen zijn vanuit jouw LinkedIn profiel - in te vullen.

Via onderstaande link kan je inloggen met je LinkedIn account.
Aanmelden met je LinkedIn Account

lezersreacties (23)


08/01/2010
Jan de Jong , ex. rechercheur

Wie zonder zonde is werpe de eerst steen! Hypocriten zijn van alle tijden.
Een rechter zou zich in zo'n arbeidsgeschil daardoor moeten laten leiden.
Oneigelijk gebruik van bedrijfsfaciliteiten is binnen elk bedrijf schering en inslag.

08/01/2010
Marc Voorhoeve , Geluidstechnicus

Voor mij is diefstal ondenkbaar, behalve: als je echt geen eten hebt, mag je een maaltijd stelen, als je echt dakloos bent mag je een woning kraken en als je echt geen kleren hebt, mag je nu een winterjas stelen, [hoewel je die ook bij de weggeefwinkel en leger des heils kunt afhalen].
ECHTER: wie heeft er wel eens niet een pen, tape, gereedschap of batterijen enz. in zijn tas of jaszak of gebruikt dat wel eens een keertje thuis, alles komt bij mij echter ALTIJD weer op de zaak terecht en als iemand ontslag neemt, leveren de meeste mensen alles weer in.
Als werkgevers dan van iemand af willen, in economisch slechte tijden en inderdaad meestal de onmondige of makkelijke slachtoffers, is dit dan een methode,die veel toegepast wordt, MAAR ABSOLUUT UIT DEN BOZE IS! Schakel dan onmiddellijk de vakbond en OR in ! Ook boze werknemers, die al het graaiende gespuis aan de top en bij het middenkader zien, gaan inderdaad steeds meer stelen, dit is een tendens en begrijpelijke reactie!!
Ik zou dat zelf niet doen, maar ik ben dan ook mondig!
Straf de graaiers aan de top en graag hoe hoger het inkomen, hoe hoger de straf/boete !

08/01/2010
Ad

Dat is nu een schoolvoorbeeld van farizeeërs.

Dat dit soort futiliteiten misbruikt wordt door werkgevers om goedkoop van een werknemer af te komen wordt aan voorbij gegaan. Want als er daadwerkelijk geen enkele andere reden zou meespelen gelooft toch werkelijk niemand dat er ontslag op staande voet volgt. Kortom het zijn ontslagen die op oneigenlijke gronden plaatsvinden en daarmee door de rechter vernietigd moeten worden.

08/01/2010
FrankB

Inderdaad Bram een gebrek aan fatsoen, dat is duidelijk. Maar reden voor ontslag, nee: laat ze de waarde van de meegenomen goederen vergoeden, desnoods dubbel en dwars, geef ze een schrobbering en ga over tot de orde van de dag

08/01/2010
Ruud de Koff , Procesoperator

Natuurlijk hoor je niet van je baas te stelen; dat is slecht voor het bedrijf en je collega's. Echter: de top steelt ook rustig mee, vaak ongezien en nog voor meer waarde ook. Zij zijn alleen mondig genoeg om zich er uit te kletsen. Kijkende naar de arbeidsomstandigheden binnen ALDI-Nederland willen de "Herren" toch iets te veel regent zijn. In mijn opinie is stelen van artikelen of gebruiksvoorwerpen fout; nog geen pennetje mag je meenemen. Je GSM opladen of een vergeten bonnetje incasseren moet echter wel kunnen, zeker als je al zo lang in dienst ben. Deze manier om mensen op een ongeoorloofde manier te lozen grenst aan het superonbeschofte. Werknemers werken ook wel eens door in de pauze, of gaan iets later naar huis dan gebruikelijk. Waarom horen we daar dan nooit iets over? Ook voor werkgevers is het geven en nemen, maar daar hebben de duitse massabedrijven vaak nogal moeite mee onder het motto: ordnung müss sein. Laten de duitse rechters zich maar eens flink achter de oren krabben; de duitse vakbonden kunnen dit niet ongestoord laten voorbijtrekken.

08/01/2010
Johan de Vries , technisch medewerker

Als we ervan uitgaan dat diefstal gewoon niet mag, is het eenvoudig. Het lijkt me het beste om geen grens te trekken, en het vervolgens aan de betrokken leidinggevende over te laten wat voor maatregel er volgt. Daarna kan de rechter beslissen of het vergrijp en de sanctie in redelijke verhouding tot elkaar staan.

H. de Vries

06/01/2010
darketernal

Schandalig, het zijn gewoon ontslag smoezen, die mensen doen gewoon hun werk , die werkgevers willen gewoon de wat oudere en duurdere mensen de laan uitsturen met een excuus, en dan nog zo'n waardeloze rechter die zo'n klein vergrijp totaal niet in verhouding tot de situatie kan brengen. Mensen zijn geen robotten, een 0 speling op de werkvloer bestaat niet, en daarom dienen de mensen hier ook niet zo streng op worden afgerekend.

06/01/2010
Alex

Ik vind de duitsers zowiezo erg eigenaardig in sommige opzichten. Ik heb nog nooit een klacht gehad van 't ergens opladen van m'n mobiel.

Degenen die iemand om zo'n reden ontslaan, dat zijn de echte asocialen, zonder smaak of goed verstand. Als zo'n figuur onder mij werkte, vloog hij er uit!

05/01/2010
jacaueline , gepensioeneerd

er moeten dus duidelijke regels komen in een arbeidscontract , waarbij ook de jaren dat je werkt in dat bedrijf worden meegenomen.
m.i.ontsla je iemand niet na vele goede arbeidsjaren , dan is er meer aan de hand en wordt dat dan gebruikt om een ontslag te rechtvaardigen.

05/01/2010
Rem

Medewerkers zullen nooit anders dan als onwaardige loonslaven behandeld worden. Het is een opgelegde natuurwet geworden om niet meer solidair/sociaal te zijn en dan krijg je dit soort excessen. De elitaire rechtspraak zou ook bestraft moeten worden. Kunnen de wetgevende politiektoeristen van onze volksvertegenwoordiging daar geen wet voor bedenken?

05/01/2010
rita , gemeenteambtenaar

ik denk dat goed onderzocht moet worden of 'wissewasjes' niet als onheuse reden worden gebruikt om krachten te ontslaan die gemakkelijk vervangen kunnen worden door goedkopere oplossingen. diefstal op zich vind ik geen wissewasje maar er moet m.i. wel een verschil worden gemaakt tussen het opladen van een mobiel en het grote graaien. wel is het zo dat de grens erg moeilijk vast te stellen is: een balpen meenemen kan nog wel maar een pak printpapier niet? en hoe vaak mag dat dan: mag je een keertje printpapier meenemen omdat het een noodgeval is of mag je gewoon een nieuw pak meenemen als je er thuis doorheen bent? slechts tot op zekere hoogte zijn over dit soort zaken afspraken te maken....

05/01/2010
Bram

Ik kan niet anders dan te zeggen dat ik het volledig eens ben met Ingrid Schmidt: "Hoe kom je er eigenlijk bij om stiekem deegpakketjes of wc-papier van het werk mee naar huis te nemen? Dat heeft ook met een gebrek aan fatsoen te maken."

Inderdaad.

05/01/2010
harald , web-behanger

Het is niet alleen in Duitsland zo, ook in Nederland worden mensen ontslagen voor redenen die ook tijdens hun werkperiode besproken hadden kunnen worden. Soms worden kleine zaken opgestapeld om dat bij de eind-race allemaal op tafel te gooien.

Een goede rede voor ontslag voor iemand die al 10, 20 of 25 jaar werkt bij die baas is er eigenlijk nooit - niet voor een klein vergrijp.
Erger is dat er een moraal-ridder gedrag ontstaat voor de kleine man - voor de grote man gaat een ander soort moraal gelden.

Bedenk hoeveel mensen nu hun spaargeld, levensverzekering, oude-dag voorziening zijn kwijt geraakt door het doordraai moment in de financiële wereld. Hoe hark je dat geld weer bij elkaar - ook maar oplichten en graaien dan maar?
- het gaat om macht en onmacht en overmacht.

Bureaucratische verwarring bestaat ook hier - kijk maar de zwangeren-moord ; die is acceptabel geacht, ik zie niemand protesteren - is voor de volksgezondheid - maar van wie?

Diegene die op de zaak werken worden er ontzettend ziek van.

Het lijkt op een onbemand vliegtuigje met een bom.
Je ziet iets - je identificeert het - je drukt op een knop
als de afstand toeneemt - gaat de menselijke factor verloren

05/01/2010
Ed , monteur

het is niet goed te praten maar om mensen te ontslaan is wel een zware straf.

05/01/2010
Corrie

Mw. Schmidt moet zich schamen! Zelfs een kind weet dat degene die de hond wil slaan, altijd wel een stok weet te vinden! Reden voor ontslag zou moeten zijn: de impact die het misdrijf heeft op het moraal van anderen. Een graaiende manager ondermijnt het moreel en het vertrouwen van fatsoenlijke mensen en dient om die reden op staande voet ontslagen te worden. Een graaiende boekhouder krijgt eveneens ontslag en gevangenisstraf dus ik begrijp niet waarom graaiend management niet wordt beboet. De wc rol, de balpen en het opgeladen mobieltje vallen natuurlijk nooit en voor niemand onder reden voor ontslag. Zodanig is de grens zelden onduidelijk, altijd discutabel en in ieder geval (zoals het recht ooit was bedoeld) rechtvaardig, Mw Schmidt!

05/01/2010
G Wijngaarden , gepensioneerd

gewoon rechtvaardig moet je maar eerlijk blijven het is stelen van een ander hoe klein het bedrag ook is en ja we weten dat de groote graaiers er altijd goed van afkomen zelfs die graaiers die jou en mijn spaargelden moeten bewaren maar kom niet met namen want dan word je nog vervolgd wegen beschadeging van hun privice het is altijd de kleine mens die ze daar voor straffen rechters kijken alleen maar naar de kleine man

05/01/2010
cor verhoef , docent

Eens even kijken, wanneer de straf van een graaier van een grote bank, rechtevenredig zou zijn een de strafvan de kassiere met het kassabonnetje van 1 euro 15, dan zou de straf voor de gepakte inversteringsbankier ook miljoenen malen erger moeten zijn: Doodmartelen die kerel?

04/01/2010
wim oosterhof , ................

Het vullen van een waterflesje die je op je werk gebruik en daar weer aanvult is dan ook diefstal (als je het flesje daarna weer mee naar huis neemt) . Je natte wanten van je fiesttocht naar je werk op de verwarming leggen en warmte ontrekken van je werkgever voor eigen gewin (droge warme wanten )is diefstal?? Als men een hond wil slaan vind men licht een stok.

04/01/2010
eja hsv , bloemist

Het gaat in deze gevallen vaak om werknemers die opgevallen zijn doordat ze lid zijn van de vakbond, lang ziek waren e.d. Men construeert zelfs "vergrijpen" om zo de werknemer "goedkoop" de laan uit te sturen. In veel gevallen waar de werknemer naar de rechter stapte verviel het ontslag op staande voet en werd omgezet in normaal ontslag met ontslaguitkeringwant het onderlinge vertrouwen bestond niet meer. Gewwon een nieuwe manier om lastige werknemers te lozen.

04/01/2010
onvriend

"De grens" dient door rechtspraak bepaald te worden,
evenals de straf op een vergrijp.
Ik ben een tegenstander van Burgerrechtspraak en volkstribunalen.
Iedereen zou daar maar beter tegenstander van kunnen zijn. Maar dat schijnen velen, ook bij de Volkskrant, niet te begrijpen.

04/01/2010
Koos

Wat een bericht zeg...
Nederlanders die het in het hoofd halen anderen kritiseren.
Mag ik u twee dingen in herinnering roepen.
Een ex-politieman steelt met medeweten en toestemming van de Nederlandse politiek en bank, miljoenen van burgers en bedrijven.
Helers (ABN) verdringen zich nu om de buit te verdelen en laten duizenden gezinnen berooid achter.
Nederland sluit, als enig land ter wereld kinderen vanaf 6 jaar op in gesloten afdelingen onder een gevangenis bestuur.
Je schaamt je ogen uit je kop als je een kerstrede van de Koningin hoort, die zich beklaagd over fatsoen, maar geen woord rept over de soldaten die voor onze veiligheid hun leven in de waagschaal stellen (mee eens of niet).
Nederlanders maken zich belachelijk als ze anderen kritiseren.

04/01/2010
1 Freidenker

Dit is typisch een Duitse manier van redeneren. Ze kunnen heel goed naar een regel verwijzen en die feilloos toepassen, maar ze denken nooit na over de bedoeling ervan. Net zo min als Duitsland ooit een creatieve voetballer zal kunnen voorbrengen omdat ze het voetbalspelletje niet begrijpen, zullen ze anders om kunnen gaan met wetgeving. De reactie om het te gaan regelen in combinatie met de reactie daar weer op bevestigt dit beeld alleen maar. Ze begrijpen het gewoon niet.

04/01/2010
peter

de straf van ontslag staat niet in verhouding met het plegen van een klein vergrijp. een werkgever kan waarschuwen, een boete geven of salaris inhouden als straf. ontslag is wel erg drastisch.
als je 6 kilometer te hard rijdt, krijg je een boete en wordt ook niet meteen je auto in beslag genomen ...


Gerelateerde artikelen

Alles over

Zoek artikel

Nieuws , Carrièretips , Columns , Interview , Leukste baan , Hoe zit het met mijn pensioen , Webspecial Nederlandse studentenonderzoek 2011 , Verdien ik wel genoeg , Migratiewijzer , Juridisch advies , Ontslag
Services VKbanen Deelsites VKbanen Andere sites van De Persgroep Nederland
© 2012 De Persgroep Nederland. Alle rechten voorbehouden. Lees de gebruiksvoorwaarden.
  • ACAP