lezersreacties (11)
10/01/2008
henk
In Nederland is het belangrijk dat vrouwen verantwoordelijk worden voor eigen leven en inkomsten. Nu stoppen of minderen ze maar met werken en leven dan 12 jaar lang op kosten van hun ex-partner door, bizar!!! Wat maakt hen zo speciaal dat ze niet hoeven werken voor hun geld? Zodra we af zijn van het idee dat vrouwen op hun man kunnen teren, dan zullen meer vrouwen fulltime werken en ook meer doorstromen.
06/01/2008
Maya
, Student
Ik ben het er ten dele mee eens. Wanneer bij gelijke geschiktheid van kandidaten een vrouw of allochtoon wordt aangenomen heb ik daar geen problemen mee. Dat is een goede manier om de mannencultuur te doorbreken.
Als vrouw zijnde vind ik positieve discriminatie op een schaal als deze zelfs denigrerend. Er worden al snel consessies gedaan op de kwaliteit, en het idee dat mijn belangrijkste pluspunt is dat ik een vrouw ben vind ik niet zo prettig. Ik vraag me af of je dan wel serieus genomen wordt door je collega's.
06/01/2008
Tower 2007
, vertaler
Een mooie actie. Nederland heeft het hard nodig want hier is de emancipatie alleen een illusie.
05/01/2008
Diane v.d. Jagt
, personeelsadviseur
Prima actie. Ik sta er volledig achter. Ondermeer omdat de geleidelijke weg (3o jaar zo niet langer) niet heeft geholpen. De vrouwen hebben laten zien dat ze zeker niet minder geschikt zijn voor topbanen. Zie de resultaten na afstuderen. Dat ze snel afhaken begrijp ik volledig. Ze hebben immers nog een hoofdtaak in het leven. Degene die dat niet hebben stromen mogelijk wel door maar lang niet zo vanzelfsprekend als mannen zonder gezinstaken. Enfin een maatregel als deze zal ook in Nederland een lans breken voor de vrouw met ambitie.
05/01/2008
Rick
Als je al in je jonge jaren niet bereid bent langer en harder te werken dan de meeste collega's, of zelfs maar de volle 40 uur, dan zul je geen top positie bereiken, of je nu man, vrouw, wit of bruin bent.
Verreweg de meeste Nederlandse vrouwen werken in deeltijd.
04/01/2008
ra dida
, adviseur finance
Nederland loopt ernstig achter en er wordt maar niet erkend dat we met een grote groep aarts conservatieve witte mannen te maken hebben, die verantwoordelijk zijn voor deze achterstand. Al een eeuw lang is bekend dat de machts bolwerken niet in staat zijn maar vooral niet bereidt zijn te emanciperen en daar helaas ook niet toe gedwongen worden. Ik denk dat dwang het enige middel is om deze groep te 'helpen' emanciperen, want het ontbreekt nu juist aan sociale bewogenheid en het lange termijn denken en doen, bij deze groep. Uitsluiten van anderen, vrouwen en migranten is een illegale activiteit en ontneemt mensen het recht op gelijke kansen, dat zou nu eens, met artikel 1 in de hand, aangepakt moeten worden.
04/01/2008
Koning Anton
Onzin. Ik snap niet dat mensen niet inzien dat dit óók discriminatie is. Nu moeten er dus in alle haast allemaal vrouwen aangesteld worden. Dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat er nu allemaal incapabele vrouwen worden aangesteld. Je moet gewoon diegene met de beste kwalificaties aannemen. Nu zijn er dus mannen met betere kwalificaties maar worden er alsnog vrouwen aangenomen omdat dat "goed" zou zijn. Je reinste discriminatie dus.
Positieve discriminatie is een term die is uitgevonden door geitenwollensokken linkslullers.
03/01/2008
Marie-José
Ja en nee. Op zich heeft Irene gelijk, maar in 30 (of meer) jaren emancipatiebeleid is het nog niet zo ver gekomen. Een (tijdelijk) verplicht percentage kan juist die cultuur doorbreken, waarna het niet meer nodig is om continu te bewijzen dat je óók goed bent als vrouw. Het blijkt gewoon dat de cultuur niet wordt doorbroken door hard te werken en te laten zien wat je kan, want na een tijdje geven veel vrouwen dan toch de moed maar op. Terwijl op bijvoorbeeld universiteiten vrouwelijke studenten het al een aantal jaren beter schijnen te doen dan de mannelijke. Soms is er gewoon een aardverschuiving nodig. Ik ben heel benieuwd hoe het in Noorwegen verder gaat. We kunnen er wellicht van leren!
03/01/2008
Marieke den Ouden
, psycholoog en consultant
Het is zonder meer een goede maatregel om het allang aanwezige vrouwelijke talent vast te houden en beter te benutten. In Nederland heerst in de top (ook van organisaties met veel vrouwelijke werknemers) nog een onjuist idee dat vrouwen het niet zouden kunnen of willen. Door het percentage móéten bedrijven wel vrouwen de kans geven - en dan zal blijken dat zij het zeker niet slechter doen dan mannen. Ook voor allochtonen moet een dergelijk quotum (naar rato van opleidingsniveau) worden vastgesteld om de koudwatervrees te overwinnen.
03/01/2008
Sandy
Zolang je in Nederland niet goed bent in het 'talent' middelbare blanke man zijn, blijft het moeilijk. Je echte talenten worden daardoor minder gezien of ingeschat. Prima,zo'n quotum, dat zorgt dat er eens serieus naar vrouwelijk talent wordt gekeken, en dat de mores aan de top zich gaan ontwikkelen. En er zijn zoveel vrouwen, daarbinnen wordt echt wel op talent e.d. geselecteerd. Alleen het feit dat iemand vrouw is, zal onvoldoende reden zijn voor een toppositie. Ook alle mannen hebben nu immers geen topfunctie.
03/01/2008
Irene
, jurist
Nee, geen excuustruus! Ik wil doorstromen naar de top, omdat ik goed ben in wat ik doe, niet omdat ik een vrouw ben.
Met een wettelijk percentage verander je de cultuur op de werkvloer niet. Dát aanpakken heeft meer effect dan een verplicht quotum.